Eurofiber klikt Kortrijk op lichtsnelheid

Kortrijk opent voor alle ondernemingen het snelste digitale pad met een glasvezeltraject van 80 km langs alle bedrijfspanden. Goedkoper, flitsender en zeker beter dan het huidige aanbod. “Kortrijk is de facto al het economische hart van West-Vlaanderen. Met Eurofiber zetten we ons helemaal op de innovatiekaart”, zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne.


Missie

“Onze missie is duidelijk”, vertelt Eurofiber ceo Hans Witdouck, ook afkomstig uit Kortrijk. “Wij willen alle ondernemingen aansluiten op het digitale tijdperk”. Hans Witdouck zocht dan ook meteen burgemeester Vincent Van Quickenborne op. Beiden zijn doordrongen van de digitale toekomst en willen alle sterkhouders, iedereen dus, betrekken in die strategische toekomstvisie. Eurofiber investeerde fors in de Kortrijkse regio en heeft een glasvezelring van zowat 80 km aangelegd langs alle bedrijven in de regio. Glasvezel is de absolute top als het gaat om kritische bedrijfsapplicaties, snelheid, transmissie en communicatie. “Alle ondernemingen die binnen een perimeter van 300 meter van onze glasvezelring hun bedrijfspand hebben, sluiten we gratis aan. Met alle anderen maken we een afspraak,” vertelt Hans Witdouck, die er zonder twijfel prat op gaat dat Eurofiber beduidend goedkoper is dan Proximus en Telenet. En niet onbelangrijk: bedrijven die op Eurofiber inspelen moeten in tegenstelling tot bij de concurrentie totaal geen installatiekost betalen. Dat is ongezien.

Slimme steden

Europa stelde het meer dan ooit duidelijk: digitale toepassingen op glasvezel zetten steden, bedrijven en inwoners sociaal en economisch op de kaart. Intelligente steden, ‘smart cities’, zijn de toekomst. En Kortrijk ís, en wil dat meer dan ooit zijn. Burgemeester Vincent Van Quickenborne, die destijds nationaal én internationaal de digitale span mende en hoge ogen gooide in Japan en Zuid-Korea, is uiterst ingenomen met de investering van Eurofiber: “Kortrijk is dé regio van de maakindustrie en telt onwaarschijnlijk sterke spelers, denk maar aan Barco en tal van andere bedrijven.”De komst van Eurofiber speelt in die digitale kaart. Eurofiber is hét alternatief voor ondernemingen in de regio. Een van de eerste klanten was trouwens het AZ Groeninge. Als er één bedrijf is dat immer 100 procent digitaal beschikbaar moet zijn dan is het wel een gezondheidsinstelling. Andere belangrijke klanten van Eurofiber zijn Van Marcke, Vandemoortele en dienstenleverancier Savaco.

Focus

Voor Eurofiber is Kortrijk een bijzonder belangrijke regio, vertelt Hans Witdouck. De glasvezelleverancier focust zich op de belangrijkste regio’s en ondernemingen in België en Nederland. Zo investeerde het sterk in de haven van Antwerpen, nam het alle fiberactiviteiten over van Syntigo/B-Telecom (Belgische spoorwegen met glasvezel langs elk spoor) en is het eveneens fibermeester op de Corda Campus in Hasselt. “We focussen vandaag uitsluitend op diensten voor ondernemingen,” vertelt Hans Witdouck. Maar hij heeft overduidelijk ook oog voor de toekomst: elke glasvezelpijp telt vandaag liefst 144 glasvezels en 7 wachtbuizen voor een veelvoud.

Kortrijk volop digitale voortrekker

Internet of things, alles wordt gelinkt, draadloos maar ook supersnel via glasvezel. Het mag niet verbazen dat Eurofiber de basisstations van Orange (ex-Mobistar) verbindt. Voor een centrumstad zoals Kortrijk is dit een strategische keuze: “We positioneren Kortrijk met Eurofiber als een digitale voortrekker. “De concurrenten, de monopolisten, hebben de strijd verloren,” vertelt burgemeester Vincent Van Quickenborne die voluit gaat voor een volledig digitale stad, inclusief camera’s in elke straat. En daarvoor heb je uiteraard de nodige digitale infrastructuur nodig. Eurofiber wil zich in eerste instantie echter vooral toeleggen op diensten voor ondernemingen en voor de overheid, ook voor Kortrijk uiteraard van vitaal belang, maar denk op lange termijn ook aan diensten aan individuele burgers. “Het wordt tijd,” zucht burgemeester Vincent Van Quickenborne. “Dat monopolie van Proximus en Telenet duurt al veel te lang. Elk jaar duwen ze de tarieven omhoog wegens de inflatie, maar het zijn precies Telenet en Proximus die de inflatie verhogen. Het is dus tijd dat Eurofiber daar een eind aan maakt.” Ondernemingen en wellicht ook burgers van Kortrijk zijn straks de eerste die daarop kunnen inspelen.

[ssbp]